pelawat

free counters

Ahad, 21 November 2010

GANTANG


LENG,CUPAK DAN GANTANG



LENG


dulu dulu orang buat sukat beras .selalu orang cakap berapa leng nak masak nasi.kat bahagian atas dibuat dari tembaga ada tulisan PINT.aku tak tau lah orang lain panggil apa tapi setau aku dulu keluarga aku cakap cam tu.8 leng sama ngan 1 gantang.2 leng sama ngan 1 cupak.



CUPAK


cupak ni orang buat sukat apa apa barang .termasuklah wang mas cam cerita p ramli.ali baba bujang lapok,malam malam boleh pinjam cupak,tu dialog dalam cerita tu.4 cupak sama ngan 1 gantang.kat atas cupak ni ada tulis QUAPT.



GANTANG


gantang ni pun orang buat sukat apa apa yang boleh disukat sebelum adanya dacing.kat atas gantang ni ada tulis GALLON.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan